Toyota nás baví čím dál víc. Nejdřív nám vrátila GT 86, pak Supru, pak přidala ostrý GR Yaris a navíc chystá i novou Celicu. Malý ostrý GR Yaris navíc prošel výraznou proměnou, takže je nyní hravější a zábavnější.
Text: František Vahala, Foto: Toyota
Ale to není to nejpodstatnější. Důležitý je fakt, jakým způsobem automobilka přistupuje k velkému faceliftu. Poslouchá totiž své zákazníky, testovací jezdce, závodníky a nadšence, nikoliv jen marketingové stratégy. I proto se u GR Yarisu zaměřila přesně na ty oblasti, které byly slabší, a nějak trpěly.
Zkrátka a dobře, už první GR Yaris byl velmi oblíbený (dokonce i v České republice byl rychle vyprodán a přeprodával se k nám z dalších zemí), a svým způsobem nahradil v roli zajížděcího auta ostré sedany s pohonem všech kol, která mnozí používali (Subaru STI a Mitsubishi Lancer EVO). Zmíněná auta jsou prakticky po smrti, ať žije Yaris! Pro někoho hračka na zimu (nebo okresky), pro mnohé ideální „pracovní“ náčiní při přípravách na rychlé soutěže. A hlavně – nové auto, které něco snese. A auto, které dneska prakticky žádná jiná značka nemá…
V Toyotě šli cestou, kterou oceňuji – vylepšit slabší stránky auta, jít zákazníkům vstříc a neházet jim klacky pod nohy, jak to mnozí výrobci dneska dělají. Změny jsou viditelné hned u nového nárazníku – kromě designu a zlepšeného chlazení mě potěšil hlavně fakt, že je dělitelný a jednotlivé kusy se dají objednat zvlášť, což snižuje finanční náročnost oprav, které jsou u podobného typu auta běžné.
Lepší chlazení potře buje vylepšený motor. Tříválec 1,6 litru s turbem má nyní plných 280 koní (plus 19) a 390 Nm (+ 30), což znamená lepší dynamiku – na stovku vystřelí za 5,2 s namísto 5,5 s. Není to jen o mapě, má odolnější vnitřnosti a mezichladič s vodní sprchou, aby lépe zvládal ostré zacházení. Motor byl ale v pohodě i předtím, takže co dál? Nová je spojka, jízdní režimy mají upravené převodové poměry náprav a pohonem všech kol GR-FOUR s mezinápravovou spojkou a dvěma samosvornými diferenciály se dočkal také jistých úprav. Pokračovalo se i v oblasti spojky a změny převodových poměrů a jiného dělení točivého momentu. Zajímavostí jsou dva samosvorné diferenciály, což v této třídě aktuálně prakticky nikdo nenabízí.
Vnitřní prostor se velmi změnil – má zcela novou palubní desku, která působí sympaticky oldschoolově a jednoduše, ale je funkční a směřuje na řidiče. Podstatné je, že skrývá 12,3palcový přístrojový štít a hezky zakomponovaný použitelný 8palcový infotainment. Jeho umístění do palubní desky společně s posunutím zpětného zrcátka výrazně zlepšilo výhled z vozu. Výhodou je také nižší umístění sportovních sedadel. Klasická nevýhoda? Nutnost složitě vypínat bezpečnostní systémy.
Nový GR Yaris jsme během prezentace v okolí francouzského Lyonu mohli vyzkoušet za všech podmínek – ve městě, na okreskách v malebných horách, ale i na krásném kompaktním okruhu circuit du Laquais s velmi zajímavým profilem trati, kam bych se rozhodně jednou rád vrátil.
Jízdní zážitky? Mnohem hravější než u předchůdce – změn je mnoho a výrazně přispívají k tomu, že mě tohle auto konečně baví i jinde než v zimě na sněhu. Tužší karoserie společně se zpevněným předních zavěšením (tři body namísto jednoho) a s ostřejším řízením znamená, že nový GR Yaris je pro zkušené řidiče téměř dokonalým nářadím. Krásně, čitelně se dá směrovat silnicí, přesně a hravě reaguje na pobídky a celkově je strojem na zábavu, nyní dotaženým do mnohem lepší formy. Za velmi dobrou zprávu považuji mnohem menší tendence k nedotáčivosti a orientaci na přesnější rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou (bez ohledu na zvolený jízdní režim, který chování ještě lehce proměňuje). Přesnou manuální převodovku může poprvé na přání doplnit i automat, který po vyzkoušení funguje velmi příjemně, zmíním snad jen pomalejší podřazování, ale jinak spíše dobrá zpráva.
V GR Yaris se člověk nehoní za spotřebou (dá se jezdit svižně za deset litrů), ale užívá si dnes již zapomenutého konceptu rychlé čtyřkolky s poctivou technikou vyvinutou částečně v závodech. Je autem pro radost, třídveřovým zábavným společníkem na kratochvíle, který v ceníku nemá ani uveden objem zavazadlového prostoru. Tato hodnota není podstatná, protože celkově mnohem lepší GR Yaris boduje přesně tam, kde má.
Cena manuální verze činí 1 249 000 Kč, automat má příplatek 60 000 Kč. V nabídce je několik barev a minimum příplatků – a také na individuální dotaz dvě limitované edice. Od každé vznikne jen 200 kusů (a jen polovina levostranných) a obě odkazují na současné úspěchy Toyoty ve WRC. Ať už si vyberete limitku Ogier nebo Rovanpera, u obou dostanete jedinečné designové prvky, ale také speciální jízdní režimy, odpovídající stylům zmíněných závodníků.
Už teď víme, že objednávek je mnoho a kvóta pro náš trh rozhodně není nekonečná, takže kdo má zájem o skvělé auto pro radost, má nejvyšší čas se obrátit na Toyotu, aby se na něj ještě dostalo.