Text a foto: Tatra Heritage
Myšlenku spojit světově první sériově vyráběný aerodynamický automobil Tatra 77 s vilou Tugendhat, významnou památkou moderní architektury zapsané v seznamu UNESCO, poprvé vyslovil Josef Kasperkevič, předseda spolku Tatra Heritage, již na podzim roku 2010.
Prvním z předpokladů k jejímu uskutečnění se stalo setkání s předním sběratelem a odborníkem na historii vozidel značky Tatra Pavlem Kasíkem, synem akademického malíře Václava Kasíka, v Centru současného umění DOX v létě roku 2014. Vystudovaný architekt námětu knihy vyjádřil svoji osobní podporu a přislíbil zapůjčení zřejmě nejlépe rekonstruovaného exempláře vozu Tatra 77, pocházejícího z roku 1936.
Na jaře roku 2017 poté Josef Kasperkevič společně se svými přáteli a bývalými spolužáky, fotografem Janem Hrubým, synem výrazné osobnosti a předního pedagoga Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně Jana Hrubého staršího, a grafikem Petrem Nečasem navštívili ředitelku vily Tugendhat, Ivetu Černou. Projevené porozumění a vstřícnost autorům umožnily přistoupit k naplnění jejich záměru.
Setkání vrcholných děl automobilového průmyslu, architektury a designu počátku 30. let minulého století se uskutečnilo 25. května 2017 a vyústilo v naprosto přirozené souznění oslavující koncepční a tvarovou čistotu, stejně jako vrcholnou úroveň řemeslného provedení. Zachyceno je na dílem autorských, dílem dokumentárních fotografiích pořízených Janem Hrubým, Janem Stárkem a Jiřím Pospíšilem.
Grafickou podobu knize vtiskl Petr Nečas. Vzhled je inspirován střídmou elegancí obou světově významných děl, která na území prvorepublikového Československa vznikla zásluhou rakouského šéfkonstruktéra automobilky Tatra Hanse Ledwinky a německého architekta Ludwiga Miese van der Rohe. O konečné hodnocení autoři požádali známého designéra Jana Němečka, spoluzakladatele studia Olgoj Chorchoj.
Průvodní texty v logicky členěných kapitolách napsal Josef Kasperkevič, který na jejich znění spolupracoval s Pavlem Kasíkem, Ivetou Černou, Janem Hrubým starším, kurátorem Technického muzea Tatra Radimem Zátopkem a britským architektem československého původu Ivanem Margoliusem.
Představení knihy se uskutečnilo ve středu 16. října 2019 v Dopravní hale Národního technického muzea v Praze pod záštitou jeho generálního ředitele Karla Ksandra. Společně s originálním automobilem NW Präsident z roku 1897, dvanáctiválcem Tatra 80 prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka, jedním z pouhých tří exemplářů vozu Tatra 77 s rozšířenou karoserií nebo expedičním vozidlem Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda byl pro tuto příležitost vystaven také automobil Pavla Kasíka vyobrazený v knize Tugendhat 77.
Slavnostnímu křtu, kterého se laskavě ujala Iveta Černá, ředitelka vily Tugendhat, společně s Karlem Ksandrem, generálním ředitelem Národního technického muzea, přihlíželo více než 60 pozvaných hostů z řad zástupců významných státních institucí, soukromých organizací, známých osobností, designérů, architektů, sběratelů, spisovatelů, fotografů a neposledně médií.
Tugendhat 77
Josef Kasperkevič, Petr Nečas, Jan Hrubý
Nakladatel: AMI Publishing
Datum vydání: 4. 10. 2019
ISBN: 978-80-905932-6-8
EAN: 9788090593268
Jazyk: čeština / angličtina
Počet stran: 48 + 1 vložený výkres
Vazba: pevná vazba V8a
Rozměr: 280×210 mm
Tisk: Tiskárna Ministerstva vnitra, p.o.
Náklad: 500 ks
Doporučená prodejní cena: 699,- Kč
Knihu můžete koupit zde: www.tugendhat77.cz