Text: František Vahala, Foto: Josef Kasperkevič
Pokud se podíváme na trh s klasickými automobily z širšího pohledu, v poslední době platí několik faktů. O tento segment se i z investičního pohledu začalo zajímat mnohem víc lidí, než tomu bylo v minulosti, což nastartovalo větší poptávku. Do hry se zapojila i dostatečně zabezpečená generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků, hledající alternativní způsob zhodnocení peněz. Tito lidé se často o automobily začali zajímat až v poslední době. Myslet si ale, že s koupí jakékoliv běžného klasického automobilu zároveň vzniká dobrá investiční příležitost, je mylná představa. Funguje to trochu jinak.
Trh se totiž během posledních dvou let stal mnohem selektivnějším než v minulosti a některé procesy přestaly fungovat. Mnoho modelů z běžné (masové) produkce během této doby ztratila ze své hodnoty i kolem 20 až 30 % od vrcholů, kterých dosahovaly v roce 2015. Doporučit někomu běžný vůz za 200 000 Kč až 300 000 Kč s tím, že mu vydělá ročně přes 10 %, je holý nesmysl.
Na druhou stranu velmi dobře fungují tzv. raritní a výjimečné modely, vyráběné v malých sériích, se zajímavým rodokmenem a samozřejmě od prestižních značek. Takové kousky dnes překonávají historická maxima i přesto, že trh jako celek v posledním půl roce spíše přešlapuje namístě – což je patrné zejména ze zámořských indexů, věnujících se hlavně masovější produkci. Raritní sběratelskou produkci sleduje například index Hagi, který je dobrým vodítkem současného stavu trhu tohoto segmentu. Již v srpnu zaznamenal zastavení poklesu a v září opět relativně výrazný růst – o 5,83 %. Za poslední rok to znamená celkový nárůst 6,47 %, k němuž výrazně přispělo poslední čtvrtletí se ziskem 6,8 %. Z toho je jasně patrné, že trh je velmi selektivní a zdravý. Lidé vybírají raritní modely a nejsou strženi všeobecnou hysterií, takže neutratí své peníze za cokoliv, jako tomu bylo například v roce 2015 při legendární milánské aukci, kde se prodávaly vozy ve špatných stavech za několikanásobky reálné hodnoty. I proto jsou tyto korekce důležité a přirozené a pomáhají v segmentu investic do klasických automobilů k narovnání prostředí.
Index HAGI – ten zaznamenal v druhém kvartálu 2017 pokles hodnoty trhu s klasickými vozy o 1,76 % a jak již bylo zmíněno, situace byla zvrácena až ke konci roku.
Hagerty Market Rating (US) – ten poklesl meziročně skoro o 10 %. Od září 2015, kdy byl na svém vrcholu, v současné době vykazuje pokles o celých 14 %. Je nutno připomenout, že v index pracuje i s inflací, takže po jejím odečtení je propad dokonce o víc. Akutální informace získáte po rozkliknutí odkazu.
Classic & Sports Index – i když úrovně objemů peněz zůstávají relativně vysoké, objem koupených a prodaných vozů od roků 2015/2016 poklesl. Silná aktivita zůstává v sektoru dostupných klasických aut.
Zpětná vazba od prodejců naznačuje, že úroveň obchodu se mění – mnoho prodejců je zaměstnáno soukromými obchody s vozy, které ani nejsou veřejně nabízeny na trhu. Stále drží velké zásoby vozů a shodují se, že mnoho kupujících je ochotno počkat si na správný vůz za správnou cenu, která jim bude vyhovovat. Mnoho vozů, které jsou nyní na trhu, bude muset svou cenu korigovat (a nabídnout lepší value for money), aby se prodala. Co to znamená?
I přes stále velmi vysokou poptávku se trh stává stále selektivnějším. Průměrné či podpůrné vozy, které z investičního pohledu nemají potenciál růstu hodnoty, se neprodávají „za každou“ cenu jako před rokem, dvěma. (Viz davové šílenství při aukci v Miláně)
Naopak, sběratelé a investoři si velmi vybírají (selektují) a skutečný zájem mají hlavně o vozy, které jsou výjimečné svým stavem, historií, příběhem. Nutnost dobrého výběru je zásadní.
Velmi jednoduše se dá říct, že trh s výjimečnými a raritními modely (vyrobenými v omezených sériích, se skvělými rodokmeny, historií, v úžasných stavech) stále roste a to i přes to, že celkově trh s klasickými vozy spíše mírně klesá. Výsledky posledních aukcí to potvrzují a ukazují, že zájemci o skvělé raritní vozy jsou ochotni platit víc a mnozí už nekupují za každou cenu. To je dobrá zpráva pro nadšence, kteří si mohou vhodně vytipovat relativně běžný a dostupný model a koupit nyní dobře. Ovšem jako vždy platí, že musí vybírat pečlivě a brát v úvahu celou řadu různých faktorů – od historie, stavu až po zvláštnosti daného modelu.
Pokud si myslíte, že koupíte staré auto a automaticky vám bude vydělávat peníze, jste na velkém omylu. Tak snadno to zdaleka nefunguje. Trh s běžnými modely spíš mírně klesá.
V tomto ohledu doporučuji hledat hlouběji, než sahají běžné znalosti. Vyhledávat zapomenutější, ne tolik proslavené vozy. Věřím, že se vždy dá najít vůz vašich představ a nemusí být nutně předražený, jako mnohé vozy jsou. Jednou ze scén, která je u konzervativních evropských zákazníků dlouhodobě opomíjená, jsou japonská auta. Kromě výjimek (Toyota 2000GT, Nissan 240 Z, Mazda Cosmo) o ně evropští zákazníci zatím přílišný zájem neprojevují. Mnoho modelů z Japonska považuji za nedoceněné vzhledem k tomu, co nabízejí – bývají spolehlivé, jsou často velmi krásné a nabízejí i důstojnou techniku. Jen prostě nejsou v hledáčku evropských sběratelů, proto se často dají koupit za velmi slušné peníze.
Co se týče nákupu klasických vozů, stále platí, že existuje několik cest:
V Československu vznikala řada skvělých automobilů, a to zejména v období mezi válkami. Existovala zde řada různých výjimečných značek, z nichž většina časem bohužel zanikla. Ale tradice výroby automobilů je na našem území silná a proto je mnoho modelů vyhledávaných a známých. Za vrchol československé výroby považuji aerodynamickou Tatru 77 z 30. let, jejíž hodnota je dnes jen těžko uchopitelná. Ale jsou tu i jiné vozy, které dne vzbuzují zájem a možná vás překvapí, v jaké situaci se hodnoty modelů nacházejí…
Dvě nejvýznamnější značky, které se v domácím prostředí řeší a zažívají dynamický vývoj. Velkou roli zde hraje patriotizmus, který je vlastně svým způsobem fenoménem. Nikde na světě lidé nebudou ochotni zaplatit za československé vozy takové ceny, jako právě v ČR. Obrovská poptávka žene ceny strmě vzhůru a to i u modelů, které nejsou z hlediska techniky či raritnosti nijak zvlášť zajímavé. A právě v posledních letech zažívají určité modely velmi intenzivní cenový vývoj, který by před pár lety předpokládal málokdo. Na jednu stranu je po zajímavých modelech obrovská poptávka, na stranu druhou je problém najít zajímavé kousky ke koupi.
A zde několik případů:
Škoda 1000 MB, hezký kulatý sedan nižší střední třídy ze 60. let
Škoda 1000/1100 MBX
Škoda 110 R
Škoda Garde/Rapid
Škoda 120 GLS
Škoda Felicia kabriolet
Lada 1500
Zmíním ještě další fenoném, který mě trochu minul. Tím je Lada 1500, tedy ruský vůz. Zájem domácích sběratelů je tak extrémní, že krásný vůz s nízkým nájezdem kilometrů (v původním stavu) se dnes prodá klidně za 150 až 180 000 Kč, což bylo před pár lety nemyslitelné. Běžně používané či normální stavy jsou samozřejmě stále s cenou velmi nízko…
Na vozy Tatra můžeme pohlížet ze dvou pohledů – vůz před a po renovaci. Mnoho firem v ČR umí kvalitní renovaci, na druhou stranu mnoho vozů je zase poškozeno nekvalitní renovací. I když existuje velká poptávka po různých modelech Tatra před renovací, problém je vůbec sehnat vůz k renovaci vhodný, vlastně jakýkoliv.
Tatra 87
Tatra 603/1 s typickými třemi světlomety
Tatra 613
Je třeba připomenout, že v případě těchto modelů se jedná skutečně o lokální záležitost. Nikde jinde než v ČR nejsou schopni sběratelé zaplatit za československé produkty tolik, jako právě u nás. Je zde cítit velmi silný patriotismus, projevující se v obrovské poptávce a ochotě lidí utrácet za vozy velmi vysoké částky.