Kupuji klasiku, Poradna / 11. ledna 2018

Text: František Vahala, Foto: Josef Kasperkevič

Investor Prague Show: trh s klasickými vozy

Jaká je dnes situace na trhu s klasickými vozy? Jednoznačná odpověď neexistuje, ale určité indicie trh sám naznačuje. Jak mnozí víte, zájem o klasické vozy v posledních letech poměrně výrazně narůstal, což se projevovalo mimo jiné rychle rostoucími cenami některých modelů. Ale zdaleka to není tak jednoduché, o čemž jsme se přesvědčili při veletrhu Investor Prague Show.

 

Pokud se podíváme na trh s klasickými automobily z širšího pohledu, v poslední době platí několik faktů. O tento segment se i z investičního pohledu začalo zajímat mnohem víc lidí, než tomu bylo v minulosti, což nastartovalo větší poptávku. Do hry se zapojila i dostatečně zabezpečená generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků, hledající alternativní způsob zhodnocení peněz. Tito lidé se často o automobily začali zajímat až v poslední době. Myslet si ale, že s koupí jakékoliv běžného klasického automobilu zároveň vzniká dobrá investiční příležitost, je mylná představa. Funguje to trochu jinak.

Trh se totiž během posledních dvou let stal mnohem selektivnějším než v minulosti a některé procesy přestaly fungovat. Mnoho modelů z běžné (masové) produkce během této doby ztratila ze své hodnoty i kolem 20 až 30 % od vrcholů, kterých dosahovaly v roce 2015. Doporučit někomu běžný vůz za 200 000 Kč až 300 000 Kč s tím, že mu vydělá ročně přes 10 %, je holý nesmysl.

Raritní vozy

Na druhou stranu velmi dobře fungují tzv. raritní a výjimečné modely, vyráběné v malých sériích, se zajímavým rodokmenem a samozřejmě od prestižních značek. Takové kousky dnes překonávají historická maxima i přesto, že trh jako celek v posledním půl roce spíše přešlapuje namístě – což je patrné zejména ze zámořských indexů, věnujících se hlavně masovější produkci. Raritní sběratelskou produkci sleduje například index Hagi, který je dobrým vodítkem současného stavu trhu tohoto segmentu. Již v srpnu zaznamenal zastavení poklesu a v září opět relativně výrazný růst – o 5,83 %. Za poslední rok to znamená celkový nárůst 6,47 %, k němuž výrazně přispělo poslední čtvrtletí se ziskem 6,8 %. Z toho je jasně patrné, že trh je velmi selektivní a zdravý. Lidé vybírají raritní modely a nejsou strženi všeobecnou hysterií, takže neutratí své peníze za cokoliv, jako tomu bylo například v roce 2015 při legendární milánské aukci, kde se prodávaly vozy ve špatných stavech za několikanásobky reálné hodnoty. I proto jsou tyto korekce důležité a přirozené a pomáhají v segmentu investic do klasických automobilů k narovnání prostředí.

Indexy

Index HAGI – ten zaznamenal v druhém kvartálu 2017 pokles hodnoty trhu s klasickými vozy o 1,76 % a jak již bylo zmíněno, situace byla zvrácena až ke konci roku.

Hagerty Market Rating (US) – ten poklesl meziročně skoro o 10 %. Od září 2015, kdy byl na svém vrcholu, v současné době vykazuje pokles o celých 14 %. Je nutno připomenout, že v index pracuje i s inflací, takže po jejím odečtení je propad dokonce o víc. Akutální informace získáte po rozkliknutí odkazu.

Classic & Sports Index – i když úrovně objemů peněz zůstávají relativně vysoké, objem koupených a prodaných vozů od roků 2015/2016 poklesl. Silná aktivita zůstává v sektoru dostupných klasických aut.

Zpětná vazba od prodejců naznačuje, že úroveň obchodu se mění – mnoho prodejců je zaměstnáno soukromými obchody s vozy, které ani nejsou veřejně nabízeny na trhu. Stále drží velké zásoby vozů a shodují se, že mnoho kupujících je ochotno počkat si na správný vůz za správnou cenu, která jim bude vyhovovat. Mnoho vozů, které jsou nyní na trhu, bude muset svou cenu korigovat (a nabídnout lepší value for money), aby se prodala. Co to znamená?

Selektivnější trh

I přes stále velmi vysokou poptávku se trh stává stále selektivnějším. Průměrné či podpůrné vozy, které z investičního pohledu nemají potenciál růstu hodnoty, se neprodávají „za každou“ cenu jako před rokem, dvěma. (Viz davové šílenství při aukci v Miláně)

Naopak, sběratelé a investoři si velmi vybírají (selektují) a skutečný zájem mají hlavně o vozy, které jsou výjimečné svým stavem, historií, příběhem. Nutnost dobrého výběru je zásadní.

Raritní vs běžné modely

Velmi jednoduše se dá říct, že trh s výjimečnými a raritními modely (vyrobenými v omezených sériích, se skvělými rodokmeny, historií, v úžasných stavech) stále roste a to i přes to, že celkově trh s klasickými vozy spíše mírně klesá. Výsledky posledních aukcí to potvrzují a ukazují, že zájemci o skvělé raritní vozy jsou ochotni platit víc a mnozí už nekupují za každou cenu. To je dobrá zpráva pro nadšence, kteří si mohou vhodně vytipovat relativně běžný a dostupný model a koupit nyní dobře. Ovšem jako vždy platí, že musí vybírat pečlivě a brát v úvahu celou řadu různých faktorů – od historie, stavu až po zvláštnosti daného modelu.

Pokud si myslíte, že koupíte staré auto a automaticky vám bude vydělávat peníze, jste na velkém omylu. Tak snadno to zdaleka nefunguje. Trh s běžnými modely spíš mírně klesá.

Módní vlny

V tomto ohledu doporučuji hledat hlouběji, než sahají běžné znalosti. Vyhledávat zapomenutější, ne tolik proslavené vozy. Věřím, že se vždy dá najít vůz vašich představ a nemusí být nutně předražený, jako mnohé vozy jsou. Jednou ze scén, která je u konzervativních evropských zákazníků dlouhodobě opomíjená, jsou japonská auta. Kromě výjimek (Toyota 2000GT, Nissan 240 Z, Mazda Cosmo) o ně evropští zákazníci zatím přílišný zájem neprojevují. Mnoho modelů z Japonska považuji za nedoceněné vzhledem k tomu, co nabízejí – bývají spolehlivé, jsou často velmi krásné a nabízejí i důstojnou techniku. Jen prostě nejsou v hledáčku evropských sběratelů, proto se často dají koupit za velmi slušné peníze.

Co se týče nákupu klasických vozů, stále platí, že existuje několik cest:

  • Inzertní portály
  • Prodejní galerie, specialisté
  • Aukce – v ČR příliš nefunguje, ale čeští sběratelé jezdí do zahraničí a aukce stále hrají významnou roli v ovlivňování cen vozů
  • Fondy – v ČR existují v současné době dva, jejich portfolio se výrazně liší

 

Československé vozy

V Československu vznikala řada skvělých automobilů, a to zejména v období mezi válkami. Existovala zde řada různých výjimečných značek, z nichž většina časem bohužel zanikla. Ale tradice výroby automobilů je na našem území silná a proto je mnoho modelů vyhledávaných a známých. Za vrchol československé výroby považuji aerodynamickou Tatru 77 z 30. let, jejíž hodnota je dnes jen těžko uchopitelná. Ale jsou tu i jiné vozy, které dne vzbuzují zájem a možná vás překvapí, v jaké situaci se hodnoty modelů nacházejí…

Tatra a Škoda

Dvě nejvýznamnější značky, které se v domácím prostředí řeší a zažívají dynamický vývoj. Velkou roli zde hraje patriotizmus, který je vlastně svým způsobem fenoménem. Nikde na světě lidé nebudou ochotni zaplatit za československé vozy takové ceny, jako právě v ČR. Obrovská poptávka žene ceny strmě vzhůru a to i u modelů, které nejsou z hlediska techniky či raritnosti nijak zvlášť zajímavé. A právě v posledních letech zažívají určité modely velmi intenzivní cenový vývoj, který by před pár lety předpokládal málokdo. Na jednu stranu je po zajímavých modelech obrovská poptávka, na stranu druhou je problém najít zajímavé kousky ke koupi.

Škoda – když to řekneme na tvrdo, je to hra pro chudší

A zde několik případů:

Škoda 1000 MB, hezký kulatý sedan nižší střední třídy ze 60. let

 

  • Obrovský boom a zájem o tento model způsobily prudký nárůst hodnoty
  • Nikde v Evropě nebo ve světě za tento model nikdo nezaplatí ani desetinu toho, co jsou schopni zaplatit domácí sběratelé
  • Vůz v originálním, skvělém stavu s nízkým nájezdem kilometrů dnes stojí klidně až 250 000 Kč
  • Dokonce jsem našel inzerát, kde je 1000 MB nabízena za téměř půl milionu Kč!
  • U celé řady inzerátů je uvedena cena dohodou
  • Vraky či běžné stavy – 80 000 až 120 000 Kč

Škoda 1000/1100 MBX

  • Naprostý fenomén, zatímco před 15 lety téměř neprodejné, dnes je situace úplně jiná
  • Lidé si tvoří uzavřené sbírky a internet je plný poptávek – snaha vykupovat zapomenuté kusy
  • Vraky či vozy určené k renovaci téměř k nesehnání, krásné kusy po renovaci za velké peníze
  • Tím mám na mysli 750 000 až 1 000 000 Kč

Škoda 110 R

  • Zájem se nevyhnul ani tomuto kupé
  • Opět relativně málo vozů (malá nabídka), i za vraky už lidé žádají hodně peněz
  • Existuje i inzerát, kde majitel za zrenovovanou Škodu 110R chce 700 000 Kč
  • Realita krásného kousku zrenovovaného do původního stavu je klidně až 400 00 Kč, takže stálý růst v posledních letech

Škoda Garde/Rapid

  • Ceny také rostou
  • Vraky pár desítek tisíc, ovšem krásné kousky klidně 150 000 až 180 000 Kč

Škoda 120 GLS

  • Zatímco obyčejná škodovka stále pár tisíc, maximálně desítek tisíc
  • Krásné GLS s chromovými doplňky a nízkým nájezdem kilometrů klidně 80 000 až 140 000 Kč
  • Neuvěřitelné, zejména před pár lety

Škoda Felicia kabriolet

  • Klidně 500 000 až 600 000 Kč.
  • Otázkou je, kam až to zajde, jestli zájem za pár let neklesne

 

Lada 1500

Zmíním ještě další fenoném, který mě trochu minul. Tím je Lada 1500, tedy ruský vůz. Zájem domácích sběratelů je tak extrémní, že krásný vůz s nízkým nájezdem kilometrů (v původním stavu) se dnes prodá klidně za 150 až 180 000 Kč, což bylo před pár lety nemyslitelné. Běžně používané či normální stavy jsou samozřejmě stále s cenou velmi nízko…

 

Tatra – hra pro bohatší

Na vozy Tatra můžeme pohlížet ze dvou pohledů – vůz před a po renovaci. Mnoho firem v ČR umí kvalitní renovaci, na druhou stranu mnoho vozů je zase poškozeno nekvalitní renovací. I když existuje velká poptávka po různých modelech Tatra před renovací, problém je vůbec sehnat vůz k renovaci vhodný, vlastně jakýkoliv.

Tatra 87

  • Rozhodně fenomén dnešní doby.
  • V podstatě platí, že jí všichni chtějí.
  • I proto se ceny vraků mohou pohybovat ve vysokých částkách.
  • Už není otázkou, jestli za vrak dáte 1,5 nebo 2,0 milionu Kč, záleží spíš na tom, jestli se vám podaří vůz koupit.
  • Inzeráty téměř neexistují, prodeje se uskutečňují spíše za zavřenými dveřmi v relativně úzkém kruhu sběratelů.
  • A renovace je pak samozřejmě další velmi nákladnou položkou.

 

Tatra 603/1 s typickými třemi světlomety

  • Opět podobný případ – v podstatě platí, že auta nejsou.
  • Lidé jsou ochotni se „poprat“ i kvůli vraku a přitom renovace tohoto vozu je velmi náročná a mnoho dílů a doplňků se těžko shání
  • Cena? Obecně se dá říct, že za milion Kč se vám s notnou dávkou štěstí podaří sehnat vrak bez papírů
  • Hezký vůz má dnes hodnotu 2,5 až 3 miliony Kč
  • Podle jednoho sběratele, který se na tyto vozy zaměřuje, se v posledních dvou letech neobjevil na trhu ani jeden pořádný vůz na prodej.

 

Tatra 613

  • Jedničková, chromka
  • Renovace ještě složitější než v případě starších modelů
  • Mnoho vozů má měněné karoserie, pozměňované interiéry, jiné karburátory a podobně, takže sehnat krásný vůz s původní výbavou a doplňky je velmi složité
  • Běžné vozy pozdějších sérií ve stavu před renovací klidně 350 000 Kč
  • Krásný vůz první série dnes 500 až 700 000 Kč
  • Dá se předpokládat další růst cen

 

LOKÁLNÍ ZÁLEŽITOST

Je třeba připomenout, že v případě těchto modelů se jedná skutečně o lokální záležitost. Nikde jinde než v ČR nejsou schopni sběratelé zaplatit za československé produkty tolik, jako právě u nás. Je zde cítit velmi silný patriotismus, projevující se v obrovské poptávce a ochotě lidí utrácet za vozy velmi vysoké částky.

Fenomén československých automobilů v poslední době změnil pravidla hry v ČR. Ještě si živě pamatuji, že se na pražských ulicích dala sem tam potkat odstavená Tatra 603. O celé skupině tatrovek stojících v trávě v Troji se ani není třeba zmiňovat… Dnes je zájem obrovský a lidé berou cokoliv. Překvapil mě i ohromný zájem o škodovky, a to i docela obyčejné. Nechápu, proč si chtějí lidi připomínat auta, na které já raději zapomínám. Ale tak to prostě je. 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.