Scéna, Události / 9. února 2016

TEXT: Jan Blažek, FOTO: Volvo

Volvo vyrábí kombíky už více jak 60 let

Jen málo automobilek na světě má delší tradici výroby vozů s karoserií kombi, než Volvo, které odstartovalo před více jak šedesáti lety modelem Volvo Duett představeným v roce 1953. Při příležitosti blížícího se představení nového modelu Volvo V90 je vhodná chvíle připomenout si hlavní milníky.

 

Volvo celosvětově prodalo již přes 6 milionů kombíků, což je zhruba třetina všech vozů prodaných od založení společnosti v roce 1927. Přinášíme výběr legendárních kombíků Volvo, které formovaly historii této severské značky:

Duett

Volvo PV 445 Duett (4)Volvo Duett, uvedené v roce 1953, se stalo jedním z vůbec nejmilovanějších modelů, přičemž to zároveň byl první vůz exportovaný do Spojených států amerických. V roce 1997 byla ve Švédsku jeho výjimečnost potvrzena jeho zvěčněním na vlastní poštovní známce.

 

 

 

 

Amazon

Volvo 221 Amazon
Volvo 221 Amazon

Po Volvu Duett následoval v roce 1962 model Amazon, který byl oficiálně znám pod označením 221.Volvo Amazon bylo výrazně elegantnější a kultivovanější než model Duett, který svou konstrukcí vycházel z dodávky, přičemž současně nabízelo větší zavazadlový prostor. Model S, disponující výkonem plných 115 koní, byl v rámci standardních měřítek 60. let neuvěřitelně sportovním vozem. Dveře zavazadlového prostoru byly v americkém stylu dělené na dvě části, což bylo řešení, které se vrátilo zpět o 40 let později s původní verzí Volva XC90.

 

 

 

1800 ES

Volvo 1800 ES
Volvo 1800 ES

Volvo 1800 ES, jež bylo novou variantou oblíbeného sportovního kupé 1800, se v Anglii proslavilo pod přezdívkou „Shooting Brake“: jednalo se totiž o sportovní kombi s dostatkem prostoru pro uložení lovecké výstroje i golfových holí. Nejvíce vzrušující částí modelu ES 1800, představeného na podzim roku 1971, byly obrovské prosklené dveře zavazadlového prostoru, které neměly žádný rám. Panty a madlo byly uchyceny přímo ke sklu, což bylo na začátku sedmdesátých let minulého století revoluční řešení. Ačkoliv bylo Volva 1800 ES vyrobeno jen něco málo přes 8 tisíc kusů, posléze se tento vůz stal jedním z nejvyhledávanějších klasických modelů Volvo. Mimoto Volvo posloužilo jako jasný zdroj inspirace pro koncepční vůz Volvo Concept Estate, uvedený na autosalonu v Ženevě v roce 2014 coby předchůdce nové rodiny kombi značky Volvo.

 

245

Volvo 245 Turbo
Volvo 245 Turbo

V roce 1974 bylo světu představeno typické kombi od švédské automobilky: model 245, který se stal jednou z nejsilnějších asociací značky Volvo. Tento model zůstal ve výrobě téměř 20 let až do roku 1993, přičemž byl k dispozici hned v několika exkluzivních edicích – jednou z nich byla například varianta 265 s motorem V6.  V osmdesátých letech 20. století byla uvedena dokonce edice 245 Turbo, což bylo první kombi na světě vybavené motorem s přeplňováním turbodmychadlem.

 

 

 

 

960

Volvo 960
Volvo 960

Volvo 960 bylo posledním kombi s pohonem zadních kol, které bylo vyrobeno na základě vývojové řady 700 z osmdesátých let minulého století. Tento vůz, představený v roce 1990, se mohl pochlubit jemnějšími křivkami a zbrusu novým šestiválcovým motorem. V roce 1996 došlo ke změně jeho názvu na Volvo V90, což je označení, které se po uplynutí přesně 20 let opět vrací na scénu. Jednalo se o jeden z nejelegantnějších vozů kombi v historii automobilky.

 

 

 

 

850 T5-R

Volvo 850 T5-R
Volvo 850 T5-R

Se svým intenzivně žlutým lakem, silou 240 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h během 6,9 vteřiny se Volvo 850 T5-R stalo kombíkem, který ve své době neměl obdoby. Varianta T5-R modelu 850, která byla vyráběna v limitované edici pouze pro modelový rok 1994, se okamžitě stala sběrateli vyhledávanou položkou. Kromě toho se Volvo 850 předvedlo i na závodní trati. Evropskou motoristickou scénu dobylo v roce 1994, kdy debutovalo v prestižním šampionátu BTCC (British Touring Car Championship) jakožto první továrně vyráběné závodní kombi.

 

 

 

 


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.