TEXT: Jan Blažek, FOTO: Volvo
Jen málo automobilek na světě má delší tradici výroby vozů s karoserií kombi, než Volvo, které odstartovalo před více jak šedesáti lety modelem Volvo Duett představeným v roce 1953. Při příležitosti blížícího se představení nového modelu Volvo V90 je vhodná chvíle připomenout si hlavní milníky.
Volvo celosvětově prodalo již přes 6 milionů kombíků, což je zhruba třetina všech vozů prodaných od založení společnosti v roce 1927. Přinášíme výběr legendárních kombíků Volvo, které formovaly historii této severské značky:
Volvo Duett, uvedené v roce 1953, se stalo jedním z vůbec nejmilovanějších modelů, přičemž to zároveň byl první vůz exportovaný do Spojených států amerických. V roce 1997 byla ve Švédsku jeho výjimečnost potvrzena jeho zvěčněním na vlastní poštovní známce.
Po Volvu Duett následoval v roce 1962 model Amazon, který byl oficiálně znám pod označením 221.Volvo Amazon bylo výrazně elegantnější a kultivovanější než model Duett, který svou konstrukcí vycházel z dodávky, přičemž současně nabízelo větší zavazadlový prostor. Model S, disponující výkonem plných 115 koní, byl v rámci standardních měřítek 60. let neuvěřitelně sportovním vozem. Dveře zavazadlového prostoru byly v americkém stylu dělené na dvě části, což bylo řešení, které se vrátilo zpět o 40 let později s původní verzí Volva XC90.
Volvo 1800 ES, jež bylo novou variantou oblíbeného sportovního kupé 1800, se v Anglii proslavilo pod přezdívkou „Shooting Brake“: jednalo se totiž o sportovní kombi s dostatkem prostoru pro uložení lovecké výstroje i golfových holí. Nejvíce vzrušující částí modelu ES 1800, představeného na podzim roku 1971, byly obrovské prosklené dveře zavazadlového prostoru, které neměly žádný rám. Panty a madlo byly uchyceny přímo ke sklu, což bylo na začátku sedmdesátých let minulého století revoluční řešení. Ačkoliv bylo Volva 1800 ES vyrobeno jen něco málo přes 8 tisíc kusů, posléze se tento vůz stal jedním z nejvyhledávanějších klasických modelů Volvo. Mimoto Volvo posloužilo jako jasný zdroj inspirace pro koncepční vůz Volvo Concept Estate, uvedený na autosalonu v Ženevě v roce 2014 coby předchůdce nové rodiny kombi značky Volvo.
V roce 1974 bylo světu představeno typické kombi od švédské automobilky: model 245, který se stal jednou z nejsilnějších asociací značky Volvo. Tento model zůstal ve výrobě téměř 20 let až do roku 1993, přičemž byl k dispozici hned v několika exkluzivních edicích – jednou z nich byla například varianta 265 s motorem V6. V osmdesátých letech 20. století byla uvedena dokonce edice 245 Turbo, což bylo první kombi na světě vybavené motorem s přeplňováním turbodmychadlem.
Volvo 960 bylo posledním kombi s pohonem zadních kol, které bylo vyrobeno na základě vývojové řady 700 z osmdesátých let minulého století. Tento vůz, představený v roce 1990, se mohl pochlubit jemnějšími křivkami a zbrusu novým šestiválcovým motorem. V roce 1996 došlo ke změně jeho názvu na Volvo V90, což je označení, které se po uplynutí přesně 20 let opět vrací na scénu. Jednalo se o jeden z nejelegantnějších vozů kombi v historii automobilky.
Se svým intenzivně žlutým lakem, silou 240 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h během 6,9 vteřiny se Volvo 850 T5-R stalo kombíkem, který ve své době neměl obdoby. Varianta T5-R modelu 850, která byla vyráběna v limitované edici pouze pro modelový rok 1994, se okamžitě stala sběrateli vyhledávanou položkou. Kromě toho se Volvo 850 předvedlo i na závodní trati. Evropskou motoristickou scénu dobylo v roce 1994, kdy debutovalo v prestižním šampionátu BTCC (British Touring Car Championship) jakožto první továrně vyráběné závodní kombi.