golf gti
Novinky, Scéna, Události / 6. dubna 2016

Text: Jan Blažek, Foto: Volkswagen

VW Golf GTI slaví 40 let

Golf GTI byl v uplynulých čtyřech dekádách vyroben v počtu téměř dvou milionů kusů, a to se původně v roce 1976 uvažovalo a produkci pouhých 5000 exemplářů „sportovního Golfu“. Na výstavě Techno Classica v Essenu slaví tento vůz, který má zejména ve své domovině téměř ikonické postavení, 40. narozeniny.

Na oslavě modelu Golf GTI v Essenu samozřejmě nesmí chybět originální jedničkový Golf GTI z roku 1976, přičemž mu společnost budou dělat Golf GTI II. generace z roku 1986 v závodním provedení pro skupinu A, dále pak speciální model Golf GTI ‚Edition 20‘ z roku 1997, Golf GTI V. ‘Need for Speed’ z roku 2008. Současnost reprezentují koncept GTI Roadster s výkonem 503 koní (2014) a zcela nový Golf GTI Clubsport s výkonem 290 koní.

Detaily k historickým exponátům na Techno Classica v Essenu

Golf GTI I.

Rok výroby 1976, benzinový čtyřválec 1,6 litru, nejvyšší výkon 110 koní (81 kW)
Tento konkrétní kus je jedním z prvních registrovaných a pochází z Holandska, kde sloužil jako předváděcí automobil u importéra Volkswagenů Pon’s Automobielhandel. V současnosti jej vlastní Porsche Centrum Gelderland, jehož ředitel jej přes dva roky pečlivě renovoval. 

Golf GTI II. Group A

Rok výroby 1986, benzinový čtyřválec 1,8 litru, nejvyšší výkon 176 koní (130 kW)
Tento Golf váží pouhých 880 kg a byl vyroben oddělením Volkswagen Motorsport pro závody skupiny A světového rallyeového šampionátů v sezoně 1986. Tehdejší předpisy umožňovaly technické modifikace standardních komponent za účelem zvýšení výkonu a snížení hmotnosti. tým ve složení Kenneth Eriksson a Peter Diekmann zajistil tomuto vozu světový titul ve skupině A.

Golf GTI III. ‘Edition 20’

Rok výroby 1997, naftový čtyřválec 1,9 litru, nejvyšší výkon 115 koní (85 kW)
OPři příležitosti dvacátých narozenin překvapil Volkswagen fanoušky speciální verzí se sportovně laděným turbodieselem s přímým vstřikováním. Ve své době se jednalo o nejvýkonnější čtyřválcové TDI s výkonem 110 koní, což bylo stejně, jako měl původní Golf GTI. Tato speciální edice zůstala v nabídce do roku 1997 a původní jedničkové GTI připomínala řadou detailů.

První generaci Golfu GTI mám nesmazatelně spojenou s veteránskou rallye Sachsen Classic (asi v roce 2009), když jsem s exemplářem z Volkswagen Muzea absolvoval první dvě etapy. Pak nám bohužel odešel alternátor, takže jsme museli předčasně skončit, ale i tak to byl skvělý zážitek. V Německu je toto auto kultem a přitahuje všude pozornost – jízda s ním je příjemná a i poměrně sportovní, jakkoliv osobně toto bezmezné glorifikování jedničkového gétéíčka nesdílím. S řadou zejména italských vozů té doby se určitě svezete lépe a jejich projev je živelnější. Na stranu druhou, podívejme, kde jsou dneska Italové, zatímco GTI stále žije…


Classic Blog

Classic Blog přináší kompetentní a fascinující příběhy nejen z automobilové historie, které podává moderní formou s využitím posledních trendů a technologií. Obsahově těží z autorské práce skupiny nadšenců, která neúnavně zpracovává příběhy klasických aut a jejich majitelů, avšak Classic Blog má mnohem širší přesah, neboť se věnuje také motocyklům, letadlům, lodím i dalším historickým strojům, které jsou objektem naší vášně pro vše, co má duši a je stále v pohybu.

Obchodní podmínky

Classic Blog je primárně obsahový web s akcentem na kvalitu. Připomínáme, že veškerý autentický obsah podléhá autorskému zákonu a je zakázáno ho šířit, případně tak lze učinit pouze se souhlasem majitelů. Classic Blog je určen především bonitní a inteligentní cílové skupině, což ho logicky znevýhodňuje v případném porovnávání návštěvnosti s mainstreamovými médii. Nemáme ambici s nimi soutěžit. I jeho financování jsme pojali jinak, než je hlavní proud – formou celoročního partnerství. Věříme, že tento model zajistí Classic Blogu dostatek financí pro jeho chod a hlavně pro další obsahové zlepšování. Pokud máte zájem se zviditelnit v souvislosti s tímto projektem, budeme rádi za kontakt na info@classicblog.cz

 

Kontakt

Provozovatelem webu www.classicblog.cz je společnost JB Praha, s.r.o
Nad úvozy 304, CZ-252 25 Zbuzany
IČ: 25104292, DIČ: CZ25104292

BANKOVNÍ SPOJENÍ:
FIO Banka, č.ú. 2600482997/2010

mobil: +420 777 654 354
email: info@classicblog.cz

Společnost je zapsána v OR vedeným u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 49962, datum zápisu 5. února 1997.