Text: Jan Blažek, Foto: Volkswagen
Golf GTI byl v uplynulých čtyřech dekádách vyroben v počtu téměř dvou milionů kusů, a to se původně v roce 1976 uvažovalo a produkci pouhých 5000 exemplářů „sportovního Golfu“. Na výstavě Techno Classica v Essenu slaví tento vůz, který má zejména ve své domovině téměř ikonické postavení, 40. narozeniny.
Na oslavě modelu Golf GTI v Essenu samozřejmě nesmí chybět originální jedničkový Golf GTI z roku 1976, přičemž mu společnost budou dělat Golf GTI II. generace z roku 1986 v závodním provedení pro skupinu A, dále pak speciální model Golf GTI ‚Edition 20‘ z roku 1997, Golf GTI V. ‘Need for Speed’ z roku 2008. Současnost reprezentují koncept GTI Roadster s výkonem 503 koní (2014) a zcela nový Golf GTI Clubsport s výkonem 290 koní.
Rok výroby 1976, benzinový čtyřválec 1,6 litru, nejvyšší výkon 110 koní (81 kW)
Tento konkrétní kus je jedním z prvních registrovaných a pochází z Holandska, kde sloužil jako předváděcí automobil u importéra Volkswagenů Pon’s Automobielhandel. V současnosti jej vlastní Porsche Centrum Gelderland, jehož ředitel jej přes dva roky pečlivě renovoval.
Rok výroby 1986, benzinový čtyřválec 1,8 litru, nejvyšší výkon 176 koní (130 kW)
Tento Golf váží pouhých 880 kg a byl vyroben oddělením Volkswagen Motorsport pro závody skupiny A světového rallyeového šampionátů v sezoně 1986. Tehdejší předpisy umožňovaly technické modifikace standardních komponent za účelem zvýšení výkonu a snížení hmotnosti. tým ve složení Kenneth Eriksson a Peter Diekmann zajistil tomuto vozu světový titul ve skupině A.
Rok výroby 1997, naftový čtyřválec 1,9 litru, nejvyšší výkon 115 koní (85 kW)
OPři příležitosti dvacátých narozenin překvapil Volkswagen fanoušky speciální verzí se sportovně laděným turbodieselem s přímým vstřikováním. Ve své době se jednalo o nejvýkonnější čtyřválcové TDI s výkonem 110 koní, což bylo stejně, jako měl původní Golf GTI. Tato speciální edice zůstala v nabídce do roku 1997 a původní jedničkové GTI připomínala řadou detailů.